JAK PŘIPRAVIT TISKOVÁ DATA?
STRUČNÝ NÁVOD JAK SPRÁVNĚ PŘIPRAVIT PODKLADY PRO VÝROBU TISKOVIN
Zeptejte se nás …
Nevíte si rady?
Napište nám o jaký problém se jedná a velice rádi vám pomůžeme s přípravou tiskových dat.
F.A.Q
Jak připravit správně tiskové data
- okraje 2 mm pro ořez (tzv. spady)
- ořezové značky
- barevnost CMYK
- texty uložené jako křivky
- rozlišení minimálně obrázků 300dpi
- černé texty uložené pouze v černé
Nejčastějším problémem jsou chybějící okraje 2 – 5 mm pro ořez (tzv. spady), tyto okraje jsou pro tisk velice důležité. Vytvoří se tak, že se dokument udělá na každou stranu o 2 – 5 mm větší (např. leták A4 nebude mít rozměr 210 x 297 mm, ale 214 x 301 mm). V tomto prostoru nesmí být žádná grafika, ale pouze pozadí. Pokud tedy chystáte leták s modrým pozadím, bude v tomto prostoru pouze modrá. Leták s fotkou, bude mít do těchto krajů vytaženou jen fotku. Přesah se po vytištění ořízne a na finálním letáku vůbec nebude. Proto zde nemsí být žádné texty nebo údaje, které mají na letáku zůstat.
Podle ořezových značek je možné leták po vytištění říznout na požadovanou velikost. Letáky se tisknout na arčích o velikosti A3, A2 či větších a po jejich vytištění se terpve řežou na požadovaný roměr. Značky však musí být umístěné tak, aby nezasahovaly do tisku a po ořezu nebyly na tiskovině vidět!
Pozn.: pokud značky v návrhu chybí není to až takový problém.
Všechny tiskárny tisknou v barevnosti CMYK, ale monitory fungují v barevnosti RGB. Pokud podklady dáte tisknout v barevnosti RGB, tiskárny si barvy většinou sami převedou a v podstatě se téměř nic neděje. Může se však stát, že barvy nebudou úplně přesně sedět podle zdrojových podkladů, proto je lepší rovnou chystat návrh v CMYK a vyhnout se tak problémům s barevností.
Veškeré texty je dobré v návrhu uložit jako objekty (křivky, vektory), vyhneme se tak při tisku problémům s fonty nebo češtinou.
Obrázky v návrhu pro tisk musí mít rozlišení minimálně 300dpi, aby byla zachována jejich kvalita. Menší obrázky nebudou vytištěné ostře a nemusí vypadat dobře.
Pozn.: ze zkušenosti víme, že obrázek v rozlišené 200dpi ještě vypadá relativně dobře, ale menší rozlišení však používejte už pouze pro venkovní reklamu, na kterou se budou lidé dívat na tisk z několika metrů.
Všechny texty, které mají černou barvu ukládejte pouze v černé, nikoliv jako mix všech barev. Zajistíte tak lepší a ostřejší tisk. U šedých textů používejte opět pouze odstíny černé.
OSTATNÍ OTÁZKY
Jak probíhá realizace a expedice?
Všechny námi vytvořené grafické návrhy jsou nejprve odeslány na zákaznikův email. Po schválení korekcí se následně zhotoví zakázka. Klient svím souhlasem potvrdí, že grafické data neobsahují žádné textové, či grafické vady. Po odsouhlasení již není možné tyto věci reklamovat. Proto předem důkladně projděte všechny texty a jiné grafické prvky.
Pro expedici využíváme služeb:
- ČESKÁ POŠTA
- TOPTRANZ
- GLS
- GEIS
- PPL