JAK PŘIPRAVIT TISKOVÁ DATA?

STRUČNÝ NÁVOD JAK SPRÁVNĚ PŘIPRAVIT PODKLADY PRO VÝROBU TISKOVIN

Zeptejte se nás …

Nevíte si rady?

Napište nám o jaký problém se jedná a velice rádi vám pomůžeme s přípravou tiskových dat.






    F.A.Q

    Jak připravit správně tiskové data

    CO MUSÍ PODKLADY SPLŇOVAT?
    • okraje 2 mm pro ořez (tzv. spady)
    • ořezové značky
    • barevnost CMYK
    • texty uložené jako křivky
    • rozlišení minimálně obrázků 300dpi
    • černé texty uložené pouze v černé
    OKRAJE 2 - 5 MM - SPADY

    Nejčastějším problémem jsou chybějící okraje 2 – 5 mm pro ořez (tzv. spady), tyto okraje jsou pro tisk velice důležité. Vytvoří se tak, že se dokument udělá na každou stranu o 2 – 5 mm větší (např. leták A4 nebude mít rozměr 210 x 297 mm, ale 214 x 301 mm). V tomto prostoru nesmí být žádná grafika, ale pouze pozadí. Pokud tedy chystáte leták s modrým pozadím, bude v tomto prostoru pouze modrá. Leták s fotkou, bude mít do těchto krajů vytaženou jen fotku. Přesah se po vytištění ořízne a na finálním letáku vůbec nebude. Proto zde nemsí být žádné texty nebo údaje, které mají na letáku zůstat.

    OŘEZOVÉ ZNAČKY

    Podle ořezových značek je možné leták po vytištění říznout na požadovanou velikost. Letáky se tisknout na arčích o velikosti A3, A2 či větších a po jejich vytištění se terpve řežou na požadovaný roměr. Značky však musí být umístěné tak, aby nezasahovaly do tisku a po ořezu nebyly na tiskovině vidět!

    Pozn.: pokud značky v návrhu chybí není to až takový problém.

    BAREVNOST CMYK

    Všechny tiskárny tisknou v barevnosti CMYK, ale monitory fungují v barevnosti RGB. Pokud podklady dáte tisknout v barevnosti RGB, tiskárny si barvy většinou sami převedou a v podstatě se téměř nic neděje. Může se však stát, že barvy nebudou úplně přesně sedět podle zdrojových podkladů, proto je lepší rovnou chystat návrh v CMYK a vyhnout se tak problémům s barevností.

    VYKŘIVKOVANÉ TEXTY

    Veškeré texty je dobré v návrhu uložit jako objekty (křivky, vektory), vyhneme se tak při tisku problémům s fonty nebo češtinou.

    ROZLIŠENÍ OBRÁZKŮ 300 DPI

    Obrázky v návrhu pro tisk musí mít rozlišení minimálně 300dpi, aby byla zachována jejich kvalita. Menší obrázky nebudou vytištěné ostře a nemusí vypadat dobře.

    Pozn.: ze zkušenosti víme, že obrázek v rozlišené 200dpi ještě vypadá relativně dobře, ale menší rozlišení však používejte už pouze pro venkovní reklamu, na kterou se budou lidé dívat na tisk z několika metrů.

    ČERNÉ TEXTY V ČERNÉ BARVĚ

    Všechny texty, které mají černou barvu ukládejte pouze v černé, nikoliv jako mix všech barev. Zajistíte tak lepší a ostřejší tisk. U šedých textů používejte opět pouze odstíny černé.

    OSTATNÍ OTÁZKY

    Jak probíhá realizace a expedice?

    KOREKCE DAT

    Všechny námi vytvořené grafické návrhy jsou nejprve odeslány na zákaznikův email. Po schválení korekcí se následně zhotoví zakázka. Klient svím souhlasem potvrdí, že grafické data neobsahují žádné textové, či grafické vady. Po odsouhlasení již není možné tyto věci reklamovat. Proto předem důkladně projděte všechny texty a jiné grafické prvky.

    EXPEDICE ZAKÁZEK

    Pro expedici využíváme služeb:

    • ČESKÁ POŠTA
    • TOPTRANZ
    • GLS
    • GEIS
    • PPL